Thursday, June 10, 2010

Sahabat.......


“Sebaik baik sahabat di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap temannya dan sebaik baik jiran di sisi Allah ialah orang yang terbaik terhadap jirannya.” (Hadis riwayat al-Hakim)

Telah bersabdanya Rasulullah SAW sebagaimana yg diriwayatkn oleh Al-Tirmizi yang bermaksud, seseorang itu akan terpengaruh dengan temannya. Maka hendaklah sesorang kamu itu memilih siapa yang harus dijadikan teman.

Telah bersabda Rasulullah SAW yang diriwayatkn oleh Al-Bukhari & Muslim: Maksudnya perumpamaan teman yg baik & teman yang tidak baik ialah umpama wangi-wangian dan tukang besi. Adapun pembawa wangi-wangian, sama ada dia memberinya sedikit ataupun anda membeli daripadanya sedikit ataupun kamu dapat mencium dprdnya bau yang wangi. Manakala tukang besi, sama ada dia membakar bajunya ataupun kamu akan mencium dairpadanya bau-bauan yang busuk.

Daripada Abu Hurairah r.a. yang maksudnya, bahawasanya ada seorang lelaki yang pergi menziarahi saudaranya yakni sahabatnya di sebuah kampung yang lain. Lalu Allah menyuruh seorang malaikat untuk memerhatinya di dalam perjalanan. Lalu malaikat itu bertanya kepada lelaki itu, “Hendak ke mana engkau?” Lelaki tersebut menjawab, “Aku hendak menemui seorang sahabatku di kampung itu”. Malaikat bertanya lagi, “Adakah bagimu bumi kepadanya yang engkau mengharap balasan daripadanya?” Tidak, aku mencintainya kerana Allah SWT. Maka berkatalah malaikat itu kepadanya, “Bahawa sesungguhnya aku ini adalah utusan Allah kepada engkau. Bahawa sesungguhnya Allah SWT telah mencintaimu sebagaimana kamu mencintai dia kerana Allah”. (Hadith riwayat Muslim).




Oleh itu,aku ingin berterima kasih kepada Muhammad Adib Ariffin, Nor Atiqah Wagiman & Aminul hafiz kerana selama ini....korang byk bantu aku....bile aku sedey...korang cube happy kan aku...bile aku perlu kan teman..korang sentiase di sisi...korang memang sahabat paling best yang aku ade...thanks la sudi berkawan ngan aku yang xde pape ni....aku memang tidak sempurna...dan
kita hidup didunia bukan untuk mencari seseorang yg smpurna kan.....
tp kalian menyayangi aku yg tak sempurna dgn cara yg cukup sempurna....aku terlalu menghargai kehadiran kalian dalam hidupku...



Thanks to adib sbb bg present perfume Body Shop Morocccan Rose..utk first gaji....aku suke sgt....wangi~...dib, thanks sbb sentiase ade bile aku perlukan kau...x terbalas budi kau...ko memang baek...keje elok2....:)




tiQa....lately kite jd rapat sgt kan....thanks sgt menceriakan ari-ari aku....aku seronok sgt hang out ngan ko gi Melaka aritu....byk sgt pengalaman yg melucukan....hee~ :)
Thanks sgt-sgt sbb sudi dgr masalah aku lately ni...teman aku bila aku sunyi.....bagi aku semangat n nasihat.....ko wat aku gelak,walupn aku xde mud nak gelak aritu...huhuhuhu...



Aminul,terima kasih sbb sudi jd abg sy...walupun kite xde pertalian darah....kamu byk tolong sy dr awl perkenalan kite smpai sekrg....sampai kite da mcm satu keluarga....:)
Congrate sbb akan grade degree x lame lg....so,Good Luck 4 ur future undertaking....

Friends are like a page in a book of life,
Every page with a different subject...
But best friends like all of you are d index page
to covering every subject in my life...........
I Love You So Much....!

2 comments:

Aminul Me-Own said...

terima kasih sbb sudi menjadi "ADIK" saya.. walaupon atas nama adik.. abg dah tak anggap kamu sebagai adik.. liz dah umpama sahabat bagi abg.. sahabat yg abg buleh share segala2nya dgn lisz..

family liz baik.. sronok berkawan ng dieowg.. sporting.. bnyak pengalaman kite.. dari kete kancil temperature boco sampai ke kete along excident.. amik liz tgh2 mlm kat kl.. bile dah lame tak buat sebegitu.. rindu di hati tak terkata.. komitment menjadi masalah.. tapi abg menunggu.. kesabaran pasti akan membuahkan hasil.. sekarang kita rapat kembali..

liz..andai kata suatu hari nnt.. kita akan berjauhan.. kita terpisah perhubungan.. tanamkan lah di dalam ingatan.. takkan sesekali abg melupakan liz.. u are my best friend ever..!!
10.7.2007 until today.. it will never end..~~

Unknown said...

terselit gak nama aku.. hehehehe tq...

Post a Comment